En hjälteinsats i natten


Joakim Braatz skulle just låsa upp den sista tågvagnen när han observerade en äldre kvinna som såg vilsen ut. Klockan var två på natten och det var något som inte stämde. Han reagerade instinktivt och lyckades få bort henne från spårområdet strax innan ett godståg rullade in i mörkret.

Det var i mitten av november den aktuella händelsen utspelade sig på Fagersta station. Joakim tvekade inte att springa ut och hjälpa kvinnan av spåret. När han först fick syn på henne stod hon och väntade vid de nedfällda bommarna. Joakim vänder sig för att låsa upp det sista tåget och hör hur ett godståg passerar.

– När jag tittade bort igen stod hon inte kvar, min första tanke var att hon hoppat. Jag sprang dit och kunde då skymta henne ett femtiotal meter bort på spåret som är trafikerat av godståg på natten.

När Joakim frågade vad hon gjorde på spåret och vad hon hette kunde hon inte ge några ordentliga svar. Hon var på väg bort mot bron som går över vägen mot Söderbärke.

– Jag ledde henne tillbaka, hon hade svårt att gå över det steniga området. Några sekunder efter att vi kommit tillbaka upp på stationen kommer ett godståg.

Linda Backström är Driftchef inom Spår, Sodexo Transports avdelning för tågtjänster som levererar service på ett 40-tal olika platser runt om i Sverige. Joakim är en av runt 300 medarbetare som städar och tar hand om andra närliggande servicetjänster dygnet runt, 365 dagar om året.

– Både Sodexo och SJ uppskattar Joakims handlingskraftiga insats och tycker att han är en riktig hjälte! Vi arbetar i en tuff arbetsmiljö och måste vara medvetna om risker och regler som gäller. Han agerade föredömligt då han snabbt insåg att detta var en situation som skulle kunna innebära stor fara för personen som befann sig på spåret, säger Linda.

Den dementa kvinnan togs sedan om hand av en polispatrull. Hon var kraftigt nedkyld, då hon antagligen irrat runt i flera timmar med endast ett tunt ytterplagg på sig. Hon fick varma kläder och hjälp att komma hem.

Joakims insats inspirerar till nya samtal
Det var en omtumlande upplevelse och en lite annorlunda vecka som följde, med artiklar i flera lokala tidningar och uppmuntrande ord från människor som hört om händelsen.

– Ja, jag blev skärrad när jag insåg hur nära vi var tåget. Men det känns bra att jag fick syn på henne och kunde föra henne i säkerhet, det kunde ha gått riktigt illa.

Joakim menar också på ett ödmjukt sätt, att det inte var så märkvärdigt, att det var något han skulle ha gjort likadant om det hände igen.

– Det händer att man ser personer på perrongen som antagligen inte väntar på ett tåg, men den här gången kändes det att det kunde bli en farlig situation. Kvinnan verkade inte förstå var hon befann sig, vart hon var på väg och hade svårt att gå. Hon hade aldrig hunnit undan själv.

För att få arbeta på ett tågområde måste man ha genomgått en utbildning som ger kunskap om regler och risker för ”Vistelse på Spår”. Utöver utbildningen diskuterar man även kring hotfulla situationer på APT-träffar. Det som diskuterats mest har handlat om gäng som klottrar eller fulla/drogpåverkade personer som försöker gena över spårområdet för att snabbare ta sig hem.

– Här i Fagersta har det varit väldigt lugnt med sådant, jag har aldrig känt mig rädd eller otrygg, säger Joakim.

Sandra Svensson är arbetsledare och ansvarar för det område som Joakim ingår i.

– Vi kommer nu att införa samtal och diskussioner kring den här händelsen och prata mer om hur vi kan agera när vi ser obehöriga människor som närmar sig ett spårområde. Många kan vara utsatta och hjälplösa, som den här dementa kvinnan. Joakim agerade på ett helt fantastiskt sätt och den kunskapen vill vi sprida vidare!

Ett arbete som visar resultat
Joakim började arbeta för Sodexo i maj och gick till att börja med på en timanställning. Uppdraget han arbetar med heter Tåg i Bergslagen och omfattar tågservice på 28 olika tågfordon i Dalarna, Gästrikland, Västmanland, Närke och Östergötland. Avtalet med SJ startade för två år sedan och Sodexo tar hand om städservice, Lost & Found (kvarglömda effekter), påfyllning av kioskvaror och rengöring av kaffetermosar samt uppsättning av reklamkampanjer.

Här i Fagersta kommer det in fyra olika tågfordon varje natt för att städas och servas under natten. Det händer att Joakim får åka till andra mindre stationer vissa nätter, såsom Skinnskatteberg, Smedjebacken och Ängelsberg. Under hösten har Joakim gått på ett rullande schema med arbetspass mellan klockan 22 till 03 och han jobbar i allmänhet ensam men har emellanåt ryckt in i Borlänge där han träffat Sodexokollegor. Under sin tid på Sodexo har han lärt upp två nya tjejer som ska ta vid när han själv gör ett uppehåll.

– Det har varit ett bra extrajobb som passat mig. Jag träffar mycket folk på dagarna, så det har faktiskt varit rätt skönt att gå där i sin egen värld och jobba i sin egen takt, avkopplande på ett sätt. Man ser också att jobbet ger resultat direkt, det man gör blir till skillnad. Det har varit lite tyngre än jag trodde från början, med många ovana rörelser som man kunde känna av när man var ny, men man vänjer sig ganska fort, säger Joakim.

Resor är Joakims passion
Joakim bor i Ludvika som ligger i södra Dalarna och han pratar på ett mjukt dalmål. Till vardags arbetar han med logistik på ABB och har sedan tagit bilen de 5 mil som är mellan Ludvika och Fagersta. I snitt har det blivit tre nätter per vecka. Joakim har ett tydligt mål med sitt extraarbete på Sodexo, nämligen resor. Han reser alltid tillsammans med en kompis och de senaste åren har det blivit Asien. I januari styr de kosan mot Indien.

Speak Your Mind

*