Ola Sarvik: ”Får det lov att vara något mer?”

Var har du hört den frasen tidigare? Kanske i klädaffären när expediten precis slagit in din tröja, kanske i kiosken när du precis ska betala din tidning. Allt som ofta säger vi:

– Nej tack, det är bra så!

Fast om expediten varit vänlig och hjälpsam händer det att du lägger till ett par strumpor.

Med god service, en snygg tröja och ett par matchande strumpor skulle du förmodligen lämna affären nöjd och belåten. Du har handlat där förr och du vet precis vart du ska gå nästa gång det är dags för klädinköp. När ni dagen efter pratar kläder på jobbet berättar du om gårdagens lyckade inköp och inte minst om det trevliga bemötandet.

Jag skulle vilja påstå att detta är det optimala kundförhållandet.

  • En nöjd kund som är belåten med det hon köpt
  • En nöjd kund som köper mer än det ursprungliga
  • En nöjd kund som återkommer
  • En nöjd kund som rekommenderar andra

Hur kan vi uppnå detta hos våra kunder, vi har ju inga tröjor att sälja? En stor fördel för oss på Sodexo jämfört med butiken är att vi i många fall inte behöver vänta på att våra kunder ska besöka oss, vi finns ju redan hos våra kunder – varje dag. Vad kan vi göra när vi är där då?

Kunskap om kunden
Genom intresse för kunden och deras verksamhet kan du ta reda på vad som är viktigt för dem eller vad de tycker är besvärligt. Det kanske är något vi kan hjälpa dem med?

Kunskap om Sodexo
Ta reda på vad och vilka tjänster vi kan hjälpa till med. Du behöver ju inte veta och kunna allt om tjänsterna, fråga någon av dina kollegor eller din chef! Men jag lovar, börjar du undersöka hur mycket vi egentligen kan erbjuda våra kunder kommer du bli positivt överraskad.

Trevligt bemötande
Det kanske absolut viktigaste! Det kostar inte mycket energi att hälsa på kunden. Det behöver inte vara några långa dialoger, ofta räcker det med ett leende eller en vänlig blick. Kunden ser att vi ser henne!

Ha tålamod och ta ett steg i taget, skapa förtroende, lyssna och visa att du förstår kundens behov. Då tror jag att du med framgång kan fråga:

– Får det lov att vara något mer?

Ola Sarvik

Speak Your Mind

*