Lotta Tietjens: Min vardag som restaurangchef

Om vi i dag skulle söka en ny medarbetare till restaurangen där jag jobbar skulle vår annons börja så här:

”Vi söker dig som vill vara med på vår resa att varje dag ställas inför nya utmaningar. Vi arbetar hela tiden med att bli bättre och höja ribban för att tillgodose våra kunders behov. Du ska gilla utmaningar, tycka om att påverka samt framför allt våga ta risken att ha roligt på jobbet.”

Vårt mål varje dag är fokus på kunden och kvaliteten.

Vilka förväntningar har då kunden på oss?
Helheten, bemötandet, förväntningen, trovärdigheten och den totala upplevelsen
Det finns fyra kategorier av gäster; ”positiv rakt igenom”, ”minns det bra”, ”minns det dåliga” och ”negativ rakt igenom”.

Kvalitet
Enligt vår kvalitetspolicy gäller att ”vår laganda och serviceanda ska göra kunderna mer än nöjda”. För att uppnå detta vad krävs då av oss som chefer? Vårt ledarskap innebär att hantera krav och förväntningar från både uppdragsgivaren, gästerna, medarbetarna samt våra chefer.

Vi måste ha förmågan att hantera detta spänningsfält.
Vi måste ha förmåga att anpassa ledarskapet efter rådande situation. Det gäller inte bara medarbetarnas förutsättningar, drivkrafter och kompetens utan också yttre krav.

Min uppfattning är att ledarskap bygger på en balans mellan resultat och relationer och förutsätter:
Resultat: Makt, i bemärkelsen mandat och befogenheter. En tydlig vision av vad som ska uppnås. Vilja att åstadkomma resultat. Mod att ställa krav.

Relationer: Förmåga att kommunicera. Lust och vilja att leda. Självinsikt och personlig mognad. Förmåga att skapa förtroendefulla relationer.

Utan mitt härliga team skulle vi inte nå de resultat vi gör i dag.

Mitt mål är att efterleva dessa kriterier:
– Ha arbetsuppgifter med tydliga mål!
– Arbeta systematiskt, ha ordning och reda!
– Dokumentera, följa upp och utvärdera!
– Delegera systematiskt ansvar till flera!
– Vara tydlig, utstråla trygghet och självförtroende!
– Ha humor och betona lust i jobbet / Ge feedback!

Min arbetsdag är även fylld med:
Telefonsamtal och mail gällande bokningar och offerter, vår dagliga ekonomi och budget, HACCP, Miljö, CnB, PAS, Mashie, Lupp, svara på alla mail från kollegor, delta i husets matråd, delta i distriktsmöten och deltagande i arbetet på golvet.

Alla söker vi kickar…jag får en kick av att efter ett genomfört event få feedback av kunden med orden ”Proffsigt, välarrangerat & välsmakande.”

Mitt motto är…
Fokusera på möjligheterna istället för på problemen!

Med hälsningar från
Lotta Tietjens

Speak Your Mind

*