Språkkurs med jobbet i samarbete med Fastighetsanställdas förbund och ABF

Det är avslutningsfika på den åtta veckor långa språkkursen i svenska. 11 medarbetare från olika delar av världen har träffats 1,5 timme en gång i veckan för att träna på svenska. Trots den relativt korta kurstiden är de överens om att de lärt sig många nya ord. 

Stående från vänster: Teresa Huasasquiche Luis, Serkalem Seife, Christina Bergman (lärare), Tufa Azeb, Joselyn Henriquez, Hulya Yildiz, Mohammad Hanine, Mahamadou Jabbi, Silvio Siles (ordförande Fastighets fackklubb på Sodexo). Sittande på golvet från vänster: Gilda Vargas Lopez, Tadesse Tsritomteklu.

Språkkursen är ett samarbete mellan Sodexo, Fastighetsanställdas förbund och ABF. Idag har man samlats på Sodexos huvudkontor Nordic House i Solna för avslutning och utdelning av certifikat. Alla runt det stora konferensbordet är överens om att det är tråkigt att kursen är slut. Det tycker även läraren Christina Bergman som börjar med att berömma alla för deras punktlighet och för att de orkat komma till lektionerna efter jobbet trots att de flesta börjar jobba redan klockan 6 på morgonen. Många har dessutom haft lång resväg till lektionsrummet i ABFs lokaler i Solna. 

Många framsteg
Christina gör en summering av lektionerna för att påminna alla om allt som deltagarna lärt sig. Hon har sett många framsteg, framför allt när det gäller ”vanliga” ord. De har även gått igenom ord kopplade till jobbet. Christina skriver orden som de pratar om på tavlan och uppmanar deltagarna att skriva ner betydelsen på sitt modersmål, så att de verkligen kommer ihåg vad de betyder. 

Christina tar fram anteckningar från en tidigare lektion där hon bad alla att strunta i vad de inte kan och istället fokusera på sina styrkor. På lappen står:
apotekstekniker, optiker, receptionist och frisör. I gruppen finns också personer som är duktiga på datorer, någon är fotbollstränare, bra på manikyr, att laga mat, måla väggar, skriva och spela gitarr.

När det är dags för deltagarna att berätta vad de tyckt om kursen berömmer de Christina. Hon pratar långsamt och tydligt så att alla får en chans att hänga med. De framhåller också att det varit roligt, att de lärt sig många nya ord, fått nya kompisar och att de gärna vill lära sig mer. Några funderar på att gå tillbaka till SFI men där är det stora grupper och deras erfarenhet är att det därför inte blir så bra talträning. Och så är det ju det där med försörjningen. Det är inte enkelt att få ihop det med studier och familjeliv.

Älskar jobbet på Sweco
Teresa Huasasquiche Luis som är en av deltagarna kom till Sverige från Peru för 13 år sedan. Drygt tio av åren har hon arbetat på Sodexo. Hon är tacksam för att Sodexo och Fastighets gett henne chansen att bli bättre på svenska.

”Jag kan läsa och skriva på svenska men har svårt att förstå om någon pratar väldigt fort. Och jag kämpar med uttalet”, säger Teresa.

Just nu är hon placerad på Sweco och där får hon mycket språkträning. Hon blir varm i blicken när hon säger att hon älskar att vara på Sweco. Hon hoppas att de fortsätter att vara kund hos Sodexo. 

”Det finns väldigt snälla människor på Sweco. Jag har lärt känna många. När de kommer och pratar med mig får jag jobba med händerna och prata med munnen”, säger Teresa och skrattar. 

Hon lär sig mycket av sin gruppledare också. Hemma har hon sina 19-åriga tvillingar som uppmanar henne att prata svenska även hemma. De rättar henne direkt om hon uttalar något fel. Det är med både avund och stolthet som hon berättar att barnen kan fyra språk. De har spanskan sedan födseln och i den svenska skolan har de lärt sig svenska, engelska och tyska.

Teresa Huasasquiche Luis

Språkappar bra träning
Innan det är dags att hugga in på avslutningstårtan uppmanar läraren alla att fortsätta språkträningen genom att prata med kollegorna på jobbet. Något som inte är helt enkelt eftersom städare ofta arbetar ensamma. Någon tipsar om att använda språkappar på resor till och från jobbet. Alla är väl medvetna om att språket är en av nycklarna till fortsatt utveckling på arbetsmarknaden. Det var därför de tackade ja till kursen. De trivs med sina jobb men vill gärna att nya dörrar öppnas i framtiden. De vill bli bättre på att förstå och uttrycka sig för att undvika missförstånd och förbättra relationen med kunderna. 

Om det blir någon ny kurs eller en fortsättning är för tidigt att säga. Först ska HR-avdelningen göra en utvärdering. Att det finns önskemål och behov råder det ingen tvekan om. 

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.