Välkommen tillbaka till Sodexo, Magnus Holmegård på Inköp

Vår kollega Magnus Holmegård är tillbaka på Sodexo efter en period hos annan arbetsgivare. Läs intervjun som Anton Marra på Kommunikationsavdelningen har skrivit om hans erfarenheter och reflektioner.

Du kom tillbaka till Sodexo – varför?
Jag trivdes på Sodexo som företag och det Sodexo står för.

Det är en bra kultur här och jag gillar mångfalden, jämställdheten och det internationella.

Hur känns det att vara tillbaka?
Det känns som att jag varit på semester! Större delen av personalen är kvar, likaså mappar och leverantörer. Mycket är sig likt.

Vad är nytt sedan du lämnade?
Man har gjort om i organisationen. Det har tillkommit nya medarbetare på olika håll och kanter och därmed är det nytt gällande kontaktytorna Trots detta känns det väldigt lätt komma in i rollen.

Vad jobbade du med under tiden du var borta?
Senior Purchaser på O’Leary’s Trademark. Det var mycket kött, hamburgare och pommes frites kan jag säga!

Vad tog du med dig tillbaka till Sodexo?
Tankesättet att man inte ska vara rädd för att göra förändringar när det gäller leverantörer, produkter och liknande.

Jag tror också att vi måste våga agera snabbare; processen kan inte alltid vara målet. Med det sagt ska vi inte gå emot våra policys och interna regelverk, men ibland måste vi nog våga korta processerna för att vara konkurrenskraftiga, vara det stora företaget med alla de positiva sidor det för med sig, men ibland agera som det lilla.

När du var borta, vad saknade du mest med Sodexo?
Jag gillar storbolag. Jag är ju lite fyrkantig inbillar jag mig. Jag gillar det internationella, när det finns långsiktiga planer och en bra struktur.

Vad är dina nuvarande arbetsuppgifter? Likheter och skillnader gentemot din tidigare arbetsplats?
Hos min tidigare arbetsgivare hade jag inte enbart matkategorier utan det var även utensilier, kort-transaktioner, kök, byggavtal, golv och Shuffleboards för att nämna några. På Sodexo är det enbart matkategorier, vilket passar mig mycket bra då jag älskar mat och gärna går ner i detaljer i egenskaperna på produkter; som exempel, vilken sort och vid vilken fukt och stärkelsehalt i den råa potatisen blir pommesen som bäst? Det är även mycket mer kontakt med verksamheterna på Sodexo vilket gör att man behåller närheten till de som möter gästen. Detta gör att vi kan göra vårt arbete bättre då vi får feedback från kollegorna därute som hanterar produkterna.

Vilka är utmaningarna att jobba med inköpsfrågor på ett så stort företag som Sodexo?
Det finns många policys och interna regelverk som måste följas; seafood policy, meat policy; poultry policy; code of conduct – med andra ord – se till att det vi köper lever upp till de krav Sodexo som koncern ställer, men även krav som våra kundkontrakt ställer på oss för vår leverans. Detta kan ibland göra det svårt att nå resultat om kraven är att vissa inköp skall ske lokalt, till exempel. Vi följer även upp våra leverantörer tillsammans med QHSE, Globala Inköp (Global Supply Management).

När det kommer till filosofi med inköpen är det att ”vi sitter i samma båt” tillsammans med leverantörer. Jag tror inte på det att leverantörerna ska stå givakt för oss – då kommer de inte göra sitt bästa. Vi gör jobbet tillsammans, vilket må låta som en klyscha, men det leder till att vi får ett bättre pris och bättre villkor av leverantören, på lång sikt. Allt handlar om relationer där det gäller att primärt jämka ihop olika önskningar till något som är bra. Ena parten vill sälja något så dyrt som möjligt som vi vill köpa så billigt som möjligt. Här gäller det att vara kreativ för att få till det på bästa sätt för Sodexo.

Vidare är det väldigt många behov som ska tillgodoses. Det är olika segment som har olika inriktningar, samtidigt som man har krav på sig att ha så få artiklar som möjligt i katalogen (vårt upphandlade sortiment). Det gör att man måste kunna länka ihop helheten, parallellt med att du vill konsolidera volymerna i en eller två artiklar för att få upp totalvolymen. Det är inte alltid helt enkelt.

Den stora utmaningen är att se till hela Sodexos bästa. Du har Sodexo globalt, sen Norden, sen Sverige. Under det har du alla segmenten följt av alla enheter. Vi jobbar med dessa nivåer hela tiden och allt detta gör det till en utmaning att få ihop pusslet.

… du behöver alltså koordinera mycket med olika personer?
Det blir självklart mycket jobb tillsammans med Food Platform och jag pratar även med sälj när de svarar på anbud. Då är oftast frågan om vi kan vi nå upp till djurskyddskraven. Det är något som landar på mitt bord, att vi kan leva upp till kundkraven på artikelnivå samt få fram leverantörförsäkran där det efterfrågas. Det mesta av detta styrs av regelverk på EU-nivå med vissa undantag för Sverige där regelverken är hårdare i vissa delar. Dock landar ansvaret vid leverans alltid på enhetsnivå, att de beställer artiklarna enligt vad som kravet från kunden stipulerar i kundavtalet.

Berätta lite om de volymer du jobbar med
Ett par exempel är att vi köper in cirka 2 600 ton mejeri om året, samt 235 ton kaffe om året, vilket motsvarar någonstans mellan 23-24 miljoner koppar kaffe (10 gram per kopp) om året.

Hur hamnade du på inköp?
Med min bakgrund som kock, restaurangchef och ekonom var annonsen från Sodexo som klippt och skuren för mig. Jag hade tidigare varit osäker på vad jag ville göra, men det var med den annonsen som jag, 38 år gammal, insåg vad jag ville göra i arbetslivet – köpa mat helt enkelt.

Vad gillar du att göra på fritiden?
Vara ute i skärgården, åka skidor och spendera tid med familjen!

Kan du berätta något som de flesta inte vet om dig?
Jag har sprungit ett maraton, är utbildad möbel- och inredningssnickare, har jobbat som kock i sex år, varit restaurangchef i fem år, kapsejsat en båt utan att bli blöt, hoppat både Bungyjump och fallskärm och är utbildad civilekonom.

Jag har alltid jobbat med mat. Hade mitt första diskjobb 1989 på en båt i Stockholms skärgård. Lagat mat till kungen och regeringen. För kungen var det på en privat middag. Jobbat i Nya Zeeland som kock.

Speak Your Mind

*